דפים

יום ראשון, 10 בספטמבר 2023

פגם בתכנון ספר חדש מאת נייתן אוטס

 



חייו השקטים של גיל דאגן, מרצה לכתיבה יוצרת בעיירה מנומנמת בוורמונט, משתנים לבלי הכר כשהוא מקבל חדשות מטלטלות: אחותו שרון ובעלה נהרגו בתאונת דרכים, ובנם היחיד, מתיו בן השבע-עשרה, עומד לעבור להתגורר איתו ועם משפחתו.

גיל ואשתו מקבלים את מתיו בחשש. לפני שבע שנים הם ניתקו קשר עם אחותו ובעלה הבנקאי הראוותני והעשיר כקורח מפני שמתיו שידל את בתם הקטנה להשתתף באירוע מסכן חיים.

והנה כעת מתיו נמצא מתגורר תחת קורת ביתם ונתון להשגחתם.





"גיל בז מזמן לעולמה של אחותו, אבל ידע שהוא גם מקנא. בטח, הם היו מנוולים חסרי נשמה, אבל היו להם מיליוני דולרים, דירות יוקרה ענקיות בעיר, ובתי נופש מפוארים. הגברים היו אשפי מתמטיקה שפנו למסחר במט"ח ולמניפולציות בבורסה במקום, נגיד, לאסטרונומיה או לרפואה. הנשים היו בעלות תארים אקדמיים גבוהים בעסקים, משפטים ורפואה, אבל רק מעטות מהן עבדו. הן ויתרו על קריירות לטובת מותרות נגישים ביתר קלות באמצעות בעלים רבי־עצמה. גיל שכנע את עצמו שהוא אינו רוצה דבר מכל אלה. מה, שכמובן, לא הוצע לו: עולם הממון לא נזקק לסופרים בורים במתמטיקה. אז הוא היה מוגן." (מתוך פרק ראשון בספר)


גיל מקווה שהם יוכלו להניח את העבר מאחור, אך הוא מופתע כשמתיו נרשם לקורס כתיבה יוצרת שהוא מלמד ומתחיל להגיש סיפורים מצמררים. מעורער ומבוהל, גיל מחליט לקחת את העניינים לידיים לפני שהמציאות תפיח חיים בסיפורים.

פגם בתכנון הוא מותחן מפותל, קצבי ומהפנט, שחוקר באופן מבריק את הקשרים המורכבים בין מוסד המשפחה, מעמד חברתי והשאיפה של כל אחד מאיתנו לשלוט בסיפורו שלו.

קובץ סיפוריו הקצרים של נייתן אוטסThe Empty House, זיכה אותו בפרס ספוקיין. סיפורים שלו הופיעו בכתבי עת ספרותיים והוא זכה במלגות כתיבה בין היתר מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בניו יורק. הוא פרופסור באוניברסיטת סטון הול, שם הוא מלמד כתיבה יוצרת. אוטס מתגורר עם משפחתו בברוקלין, ניו יורק. פגם בתכנון הוא רומן הביכורים שלו.

"קראתי אותו במהירות, במתח ובחרדה. ככל שהעלילה התקדמה התחלתי להרגיש ניצוד כמו גיבור הספר... רומן קלסטרופובי במובן הכי טוב של המילה." – The Observer

"אוטס כתב רומן ביכורים ספרותי אך עם זאת מותח מאוד, ששוזר סיפור אובססיה מהפנט וסוף מפתיע שכמו מתחנן לספר המשך." – Booklist

"ספר חכם וסוחף... אוטס הוא סופר שכדאי לעקוב אחריו." – Publishers Weekly

"פגם בתכנון" ספר חדש מאת נייתן אוטס, פן הוצאת ספרים לרכישה לחצו כאן

























ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה