דפים

יום רביעי, 17 בנובמבר 2021

הורים טובים - מדריך תיאורטי ומעשי להורים לילדים בכל גיל.

 


בימים אלו הגיע לידי הספר "הורים טובים" וכמי שחווה את ההורות השנייה בסבתאות משגשגת, אני מרגישה חלק, מעורה ומעורבת (לא מתערבת) בילדותם של נכדי ובהורות של בני ובתי בתאי המשפחה הצומחים שהם מטפחים. 

ההורות היא יותר מכל דרך. דרך חיים החשובה והמשמעותית ביותר של האדם. אבל 
האם שאלתם את עצמכם אי פעם מה הן מטרותיכם כהורים? מה בעצם תפקידיכם כהורים? ומה ייחשב בעיניכם כהצלחה? 
דומה כי כולנו שואפים להיות הורים טובים. 
כולנו שואפים לכך שילדינו יגדלו ויהפכו לאנשים שמחים, בטוחים בעצמם, תקשורתיים, סקרנים, יצירתיים, ערכיים, תורמים לחברה. ובמקביל שבים ומתלבטים כיצד עושים זאת הכי טוב והכי נכון. הספר "הורים טובים" מכַוון זרקור לחלק שלנו, ההורים, בעיצוב האישיות של ילדינו. הוא עושה זאת מתוך אמונה בהשפעתנו המיטיבה על הילדים שלנו, מתוך כבוד לאינטואיציות ההוריות, ובלי לעורר רגשות אשם מיותרים.


הספר פונה להורים לילדים בני כל הגילים ומתייחס לסוגיות רבות המעסיקות את כולנו:
בהן-איך נגדל ילדים שיאמינו בעצמם וביכולות שלהם?
כיצד נסייע לילדינו להכיר תודה ולהעריך את מה שיש להם?
איך לנתק את הילדים מהמסכים?
כיצד נבסס תקשורת טובה ואמתית עם המתבגרים שלנו?
מה נוכל לעשות כדי שההורות לא תשתלט על הזוגיות שלנו?
איך נוכל להיפרד מהביקורת העצמית, ולהיות הורים נינוחים ורגועים יותר?

ארבעה שערים לספר:
השער הראשון עוסק במטרות ההורות. חשיבות אהבת ההורים, איך מסייעים לילדים לפתח דימוי עצמי חיובי, איך עוזרים להם לחוות את העולם כמקום בטוח. איך מסייעים להם להיות בעלי זהות עצמית מגובשת ויכולות חברתיות טובות, איך מגדלים אותם להיות בעלי מסוגלות עצמית ומוטיבציה פנימית ועוד.

השער השני הוא שער ההורים והוא עוסק בהורות שלנו. בחלק זה מתייחסת הכותבת למורכבות הרבה הכרוכה בתפקיד ההורי, לקשרים המרתקים בין הורות לאושר, חמלה עצמית בהורות, היכולת להיות נוכחים ב"כאן ועכשיו" כמו גם ידידותיים כלפי עצמנו.

השער השלישי מתייחס למצבי הורות מיוחדים: הורות למתבגרים, הורות ב"משפחות חדשות", הורים גרושים, והורים לילדים בעלי "צרכים מיוחדים".

השער הרביעי נועד להרחיב את התמונה ומאפשר לקורא להתבונן בהורות ממעוף הציפור. ההורות בטבע, ההתפתחות ההיסטורית של מושג ההורות ומאפייני ההורות הייחודיים למדינת ישראל.

הורים טובים מסייעים לילדיהם לגדול באווירה שמחה וחיובית התורמת להתפתחותם ולאושרם האישי. הורים טובים מאפשרים לילדיהם להיות עצמם ובכך עוזרים להם להיות מאושרים ובריאים בנפשם. הורים טובים מתייחסים לילדיהם כאל בני אדם נפרדים, בעלי רצונות, מחשבות ורגשות משל עצמם. ומעודדים אותם להתנסות בשלל אתגרים וחוויות בהתאם לגילם.

"הספר הזה נכתב מתוך אמונה עמוקה בכוחם של הורים, בהשפעתם המיטיבה, בכוונותיהם הטובות, בנכונותם של הורים לעשות הכול למען רווחתם הנפשית של ילדיהם, ולמען תפקודם המיטבי של הילדים בחברה הסובבת אותם. ניסיוני המקצועי והאישי לימדו אותי שהורים יעשו עבור ההורות שלהם ועבור הילדים שלהם, הרבה יותר מכפי שהם ייטו לעשות עבור עצמם. עם זאת, צריך לשים לב שלא להיסחף. כיום אנחנו יודעים ש'הורות־יתר' עלולה להזיק לילדים, כך שהורות טובה קשורה גם ליכולת לשמור על איזון ועל מינון נכון — לא יותר מדי ולא פחות מדי. בנוסף, כדי שנהיה הורים טובים, כפי שאנחנו רוצים להיות, עלינו לשים גם את עצמנו במרכז. חשוב שנבין מדוע התפקיד ההורי כה מורכב ומטלטל, וחשוב לא פחות שנתבונן ב'עצמי ההורי' שלנו בעיניים טובות וידידותיות, ושלא נשכח גם ליהנות מההורות שלנו, כי במובנים רבים אין תפקיד מרגש מזה." מתוך עמוד 14 בספר)

אהבתי מאוד את המקצב המתון והעצות הראויות שהביאה הכותבת לאורך הספר. ההקפדה להציב את ההורים עצמם בלב הדילמה ההורית לא היו חדשים ולא שונים מהגישה וההתבוננות שאני מאמינה בה, ובה בעת חשוב היה לי שהתמקדה באינטליגנציה הרגשית של ההורים, הנינוחות, ההקשבה המלאה, הזמינות ממקום שלם וההבנה שההורה הוא עוגן לילדו. 

זכרו, אף הורה אינו מושלם והילדים שלנו אינם זקוקים להורים מושלמים. הם זקוקים להורים אמיתיים. 
כאם, כסבתא וכמחנכת אני רואה את "
הורים טובים" כספר עיון מקצועי, מעניין וחשוב. הספר מציג תיאוריות הורות עדכניות בשפה בהירה שנעים לקרוא וקל להבין. הספר מנגיש מידע תיאורטי לצד עצות מעשיות. אני ממליצה לכל הורה ולכל איש טיפול וחינוך. ספר עיון מעולה!

לפני יותר מעשור ד״ר הילי כוכבי כתבה (יחד עם פרופ' עמירם רביב) את המדריך הישראלי להורים, שהיה לאחד מספרי ההורות המצליחים ביותר בישראל. בהורים טובים היא הולכת צעד נוסף קדימה, מעדכנת את תובנותיה, ומרחיבה את התייחסותה להורות על שלל היבטיה. היא עושה זאת בהתבסס על תיאוריות פסיכולוגיות מעמיקות, על ממצאי מחקר עדכניים ועל ניסיונה הקליני העשיר.

הורים טובים /הילי כוכבי, כנרת זמורה - מוציאים לאור. לרכישה בהנחה לחצו כאן









ריקי ברוך

.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה