דפים

יום שישי, 5 בנובמבר 2021

ניקה ימיה הראשונים בכיתה א' מאת שמחה טולדאנו מויאל,

 



זֶה הִתְחִיל בְּסִיּוּמוֹ שֶׁל יוֹם אָרֹךְ, כְּשֶׁהַגַּנֶּנֶת אֵלָה הוֹדִיעָה שֶׁבַּשָּׁנָה הַבָּאָה כֻּלָּם עוֹלִים כִּתָּה. פִּתְאוֹם בְּבַת אַחַת נִשְׁמְעוּ צְעָקוֹת צָהֳלָה בֶּחָלָל. הַיְּלָדִים כָּל כָּךְ הִתְרַגְּשׁוּ לְמַשְׁמַע הַמִּלָּה "כִּתָּה", שֶׁהֵם פָּצְחוּ בְּשִׁירָה כְּשֶׁרַק מִלָּה אַחַת נִכְלְלָה בַּגִ'ינְגֵּל הֶחָדָשׁ: "כִּתָּה א'!"

אני זוכרת את הערב שקדם לכניסתה של בתי יערה לכיתה א'. ההתרגשות הייתה רבה. ליד המיטה חיכה לה הילקוט החדש שקנו אז סבתא וסבא, על הכיסא הונחה השמלה שבחרה לעצמה מבעוד מועד והסנדלים הוורודות חיכו בנחת שתנעל. הכל היה מוכן אבל ליערה היה מאד קשה להירדם. 

בימים אלו רואה אור ספר ילדים חדש הספר ניקה - ימיה הראשונים בכיתה א' העוסק באחד המעברים הראשונים בחייו של ילד קטן. המעבר מגן הילדים לכיתה א'.

"אִמָּא, אֲנִי חוֹשֶׁבֶת שֶׁהַכֹּל מוּכָן לְ..." מִלְמְלָה נִיקָה בְּלַחַשׁ, אוּלָם בְּטֶרֶם סִיְּמָה אֶת הַמִּשְׁפָּט – הִיא נִרְדְּמָה.
אִמָּא, שֶׁכָּל הָעֵת נָכְחָה בַּחֶדֶר, בְּדִיּוּק סִיְּמָה לְאַרְגֵּן אֶת הַבְּגָדִים שֶׁנִּבְחֲרוּ בִּקְפִידָה וְשֶׁיַּחְגְּגוּ עִם נִיקָה אֶת יוֹמָהּ הָרִאשׁוֹן בַּכִּתָּה. "לַיְלָה טוֹב", אָמְרָה אִמָּא בִּלְחִישָׁה, נִשְּׁקָה וְלִטְּפָה, כִּבְּתָה אֶת הָאוֹרוֹת וְחָשְׁבָה בְּלִבָּה שֶׁנִּיקָה הִיא כְּבָר מַמָּשׁ יַלְדָּה גְּדוֹלָה. (מתוך הספר)





כולנו מבוגרים כילדים מתרגשים, חוששים ומתלבטים לקראת כל שינוי בחיינו. בספר החדש אנו פוגשים את ניקה ילדה קטנה החווה שנוי משמעותי של עזיבת גן הילדים, המוכר, המוגן, ועוברת לבית ספר שם מצפים לה  כללים חדשים לגמרי. הספר מתאר את התהליך המרגש האישי שעוברת ניקה ומבוסס על חוויות אמיתיות.
ימיה הראשונים של ניקה בכתה אינם פשוטים. יש לה נטל חדש שנקרא שעורי בית וגם קשה לה למצוא חברים, אולם לאט-לאט הדברים משתנים.
מטרת של הסיפור המרגש, לחזק את ילדי הגן העולים לכתה א' ומתמודדים עם חששות וקשיים.
את הספר מעטרים ציורים מאת מיכל רון מלוים את הספר ומעצימים את החוויה שבקריאה.
זהו ספרה הראשון של שמחה טולידאנו מויאל, אוצרת ואמנית.

הספר ניקה מכין את הילדים לקראת חוויות בית הספר. הוא חוצה מגוון תחומים מרגע המעבר לכיתה א'. עוד אציין כי הספר מתמקד בהיבטים הפסיכולוגים של הילד. התמודדות עם רגשות רבים ופחדים. חששות מהבלתי נודע, איך זה ללמוד בכיתה? מי יהיו החברים? והאם תצליח בלימודים.
אין לי ספק כי קריאה משותפת של הספר עם הילד מסייעת לטעת בו את תחושת הביטחון הנדרשת והפגת מתח מהלא נודע. יוצרת כר לדיון אישי ומילולי עם הילד. מה שנותן לילד תחושה שמבינים אותו ואת פחדיו. 


ניקה ימיה הראשונים בכיתה א' מאת שמחה טולדאנו מויאל, איורים מיכל רון, צמרת הוצאת ספרים, לרכישה לחצו כאן או כאן
















ריקי ברוך





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה