דפים

יום שני, 25 בדצמבר 2023

גברת מושלמת וזנב קטן וגם עיר גדולה ומפתיעה המלצה לספרי ילדים ונוער מאת רחל שלזינגר

 

"גברת מושלמת וזנב קטן" 

'גברת מושלמת' ו'זנב קטן' גרות איתי בבית אחד באמצע הכפר, יש לנו אבא אחד ואימא אחת וכלב אחד שאני אוהבת במיוחד. שלש אחיות, אני בין השתיים, אחת מכל צד, לפעמים אוהבת אותן ולעיתים לא כל כך. לפעמים אני רבה עם 'גברת מושלמת', היא תמיד מנצחת כי היא הגדולה שחושבת לעצמה, איך אני בכלל מעיזה לריב אתה. ו'זנב קטן' מרגיזה אותי בלי פחד, היא יודעת שמיד יישמע קולה של אימא "תותרי לה, הרי היא קטנה ממך". (מתוך עמוד 7 בספר)

אני ילדת סנדוויץ'. המרכזית, האמצעית, (לא הבינונית!) או איך שתקראו לזה. עד היום בגילי המתקדם (אני סבתא) עוד לא עליתי על היתרונות או החסרונות של להיות ילדת סנדוויץ' אבל בטוח שההזדהות שלי עם נילי גיבורת הספר "גברת מושלמת וזנב קטן" הייתה כמעט מוחלטת לאורך נפלאות ותלאות הסיפור שאני ממליצה לכם ובעיקר לכן בנות הגיל 9-12, בשורות אלו.


גברת מושלמת וזנב קטן" הוא הסיפור על נילי בת ה 11 החיה בכפר. נילי היא ילדה חיננית ושובבה, ילדת הסנדוויץ' שבמשפחה. חייה של נילי סובבים סביב אחות גדולה הנתפסת בעיניה ואולי גם בעיני אמה, כילדה המושלמת ואחות קטנה וקצת נודניקית, לה היא קוראת "זנב קטן". בספר, מספרת נילי גם על חברות וחברים ועל היומן שהיא כותבת בו את כל סודותיה הכמוסים ביותר.

כשנכנסים לחדר של מושלמת מיד רואים שהחדר שלה שונה משלי. הכול מושלם אצל המושלמת. אין בגדים זרוקים על הרצפה, והספרים תמיד מסודרים על הכוננית. על המדף מונחות שרשראות, חרוזים ועגילים מזהב בגלל החורים לאוזניים שאימא הרשתה לה לעשות. אולי במקום גברת מושלמת אני אקרא לה גברת מגונדרת… פתחתי את ארון הבגדים שלה, ומיד ראיתי את השמלות שתלויות בסדר מופלא. ליטפתי את השמלה האדומה החדשה שלה, שקצת מצאה חן בעיניי אפילו שאני מעדיפה חולצה ומכנסיים, ולרגע רציתי לדעת איך זה להיות גברת מושלמת. הורדתי את השמלה מהקולב, לבשתי אותה מעל הבגדים שלי והתבוננתי במראה, הסתובבתי אחורה, התקדמתי קדימה, הרמתי ידיים והרגשתי כמעט כמו שחקנית קולנוע מהוליווד הרחוקה. ופתאום, מי פותחת את הדלת? נכון. גברת מושלמת… (מתוך עמוד 14-15 בספר)

בין הפרקים בספר:  ההודעה שקלקלה את השבת, יומן הרגשות שלי, שמקומו בספר משמעותי. מיכל, שירלי, מה שקרה לי בים, לפעמים אני נעלבת/כועסת ועוד. האמת היא שאולי בגלל שאני ילדת סנדוויץ' בעצמי חשתי הזדהות רבה לאורך הסיפור עם רבים מהאירועים שחווה נילי ומשתפת אותנו מנקודת מבטה. לא אחת הרגשתי כעס כלפי אמה שהתנהלה מול נילי ממש כמו שאימי התנהלה אז מולי כילדה. רציתי להעיר לה, לנזוף בה לומר לה שלא תנהג ב"איפה ואיפה" אלא בתור קוראת הספר- יכולתי רק להרגיש.

אהבתי את נילי מאד היא הצחיקה אותי. היא נראתה לי השגית, חכמה, מבינה את מקומה ולא תמיד משלימה איתו. בעלת אמביציה גבוהה.

חל שלזינגר הייתה מורה להתעמלות במשך 31 שנים. לאחר הפרישה מנצלת את הזמן לכתיבת ספרים.

"גברת מושלמת וזנב קטן" מאת רחל שליזינגר, איורים סיגלית כרמלי הוצאת גוונים.





עיר גדולה ומפתיעה

"יומן יקר שלי, לא כתבתי כבר יותר משבועיים. בית משותף זה הדבר הכי מוזר בעולם, ובבניין הזה קורים כל מיני דברים מצחיקים ומשונים. כשמישהו מרסס את הבית שלו נגד ג'וקים, כל הג'וקים מהבית מתרוצצים בחדר המדרגות ואפילו בורחים לשכנים וכולם סובלים. כשמישהו מבשל, כולם יודעים מה יאכלו במשפחה הזאת לארוחת הצהריים. אתמול הרחתי ריח של כרובית מתבשלת ואני לא אוהבת כרובית, אז כשעברתי ליד הדירה, התחלתי לרוץ. כשמשקים את העציצים בקומה למעלה, הכול נרטב - החלונות, הרשתות, התריסים, הכביסה שאמא תלתה בבוקר, ואם במקרה מציצים החוצה, אז גם הראש יתרטב. ובלילה, מהקומה העליונה, נשמע ניגון של חצוצרה ותמיד אותה המנגינה. אני כבר מכירה אותה בעל פה ואפילו מזהה את הטעויות. אבל רגע... "
מישהו צעק בחדר המדרגות."




"עיר גדולה ומפתיעה" הוא ספר שני בסדרה שבמרכזו ניצבת נילי ילדה בת 12. הספר מביא את עלילות המשפחה שעברה מהכפר לעיר הגדולה תל־אביב, דרך עיניה של נילי ילדת הסנדוויץ' מהספר "גברת מושלמת וזנב קטן". הספר מתאר את ההתמודדות של נילי עם השינויים באורחות החיים להם הייתה מורגלת במשך 11 שנה בכפר. גם אני כמי שגדלה בכפר ועזבה רק בגיל המבוגר לטובת לימודים בעיר הגדולה, יכולתי לשוב ולהזדהות עם כל מה שעבר על נילי, להתרגש איתה וגם להתעצב לא מעט. 

בין הקשיים שחוותה היו קשיי התאקלמות בבית ספר חדש בעיר - קשיי התאקלמות בחברה חדשה היא אתגר לא קל לילדה בת 12. נילי לא מוותרת ונלחמת על מקומה להיות מקובלת בכיתה, היא נעזרת באנשים סביבה, ויוזמת בעצמה דרכי פעולה. הספור מרגש ומתאר התמודדות במצבים קשים ואיך אפשר להתגבר עליהם.

"עמדתי לפני דלת הכיתה שעליה נכתב כיתה ו'2, ונשענתי על מעקה המרפסת. דלת הכיתה הייתה פתוחה לרווחה, וראיתי שהילדים נכנסים ותופסים מקומות ישיבה. "בואי תיכנסי," פנתה אלי המורה שבדיוק הגיעה, "את בוודאי נילי, אני מירי." הלב שלי דפק כמו מיליון פטישים, כל כך חזק שהייתי בטוחה שכולם שומעים." -- מן המעטפת האחורית.


" עיר גדולה ומפתיעה" כמו קודמו, הספר "גברת מושלמת וזנב קטן", גרם לי לאהוב את נילי. להתחבר אליה, לחוש הזדהות ולהרגיש את כל מה שהיא חווה ממקום פנימי ואמפטי. נילי היא ילדה חזקה לומדת להתמודד כמעט עם כל קושי ומתעדת ביומן את הרגשות שהיא חווה עד שמתגברת ומשיגה את המטרה.
יופי של ספר לבני העשרה. אני ממליצה.

"עיר גדולה ומפתיעה" מאת רחל שלזינגר, איורים אבי כץ, הוצאת גוונים. 

































ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה