דפים

יום שבת, 26 במרץ 2022

חדש - "ספר בישול תימני אסלי" מאת נעמה מלאכי







"ספר בישול תימני אסלי" מאת נעמה מלאכי

האוכל התימני האסלי הוא אוכל ייחודי ומיוחד. הוא מורכב ממוצרים זמינים ומזינים, בעיקר בשר, עוף וקמח לסוגיו. ממוצרים אלו הפליאו נשות תימן בעשיית מאכלים ייחודיים בטעמם, בריחם ובצורתם, ובעיקר בבריאותם.

בספרה "ספר בישול תימני אסלי" מביאה נעמה מלאכי מקבץ מאכלים מבית אמה שלה מהעיר דמאר שבתימן: מרק בשר ועוף, ג'חנון וכובאנה שמתארח בכל שבת בכל בית שני בישראל, חילבה הידועה בסגולותיה הרפואיות בתוספת סחוג חריף עשוי מפלפלים חריפים, מצטרפים לכל ארוחה.

מתוך ההקדמה לפסח עמוד 117 בספר: "חודש לפני פסח נהגו יהודי תימן להכין את הבתים, לסייד, להוריד את הכלים מהכונה (הבוידעם של תימן). יהודי תימן נהגן להשאיר מלח מפסח לפסח כסגולה לאריכות ימים. בפסח שטפו את הצימוקים והשרו במים רתוחים ושמו את זה בכדים המיועדים לכך שיהיה מוכן לערב פסח. יום לפני הכינו את הדוכא (חרוסת) כי אסור להכין מוקדם יותר כדי שלא תחמיץ חס וחלילה. אימי ז"ל ושכנותיה קמו השכם בבקר לאחר כל ההכנות באותו יום של הפסח ורצו לנחל להתקלח וללבוש בגדים נקיים שתהיינה מוכנות להכין את הבצק והפיתות  (והכובס) לפסח שזה המצות... יהודי תימן לא אכלו מצות והמעיטו באוכל באותו יום כדי שיהיו רעבים בערב החג, ורק אחרי ההגדה והברכות הרשו לעצמם לאכול כדין". 


בהתאם למתכון עמוד 70 בספר. 

בין המתכונים תמצאו בספר מרקים: מרק תימני – דמרי ייחוי, מרק ביצה מטוגנת (משחרה) מרק מהיר וטעים, מרק דגים תימני; תבשילים: שוויה מטוגנת משחרה (צלי קל), צלי (מחשוש) קירשה, עסיד בשרי (אוכלים עם מרק, תחליף ללחם), אריס בשרי (לשבת בבוקר), בונוס לשבת ולימי החורף – צלי חמין משודרג; חילבה: חילבה אסלית מקורית, חילבה שלמה; פלפל חריף (סחוג): סחוג אסלי – מיוחד, סחוג תימני אסלי עם תבלינים; לחמים בתימן: לחם תימני (לוגמה), סאלוף (פיתה תימנית), לחוח; בצקים: ג'חנון, כובאנה מפתלה (מלאווחה), סבאיה, מעסובה; מאכלי חלב: אריס (חלבי), פתות תימני עם חלב, סמנה (או חמאה), זום, להובה (דייסה תימנית עם אשל), עוגיות תימן אסלי; שבת: לסיס לוביה (יבשה), לסיס (גילה) – פול מבושל, לסיס שעועית (לבנה או חומה), פופקורן תימני; חגים - ראש השנה, חנוכה, פורים, פסח: זלבייה, עוגיות לפורים, דוכא לפסח, פתות מצות עם מרק בשר (או עוף) לפסח, פשטידת מצות (גורס), ביצה מטוגנת (עיג'ה משחרה-פשטידה) עם בצל ירוק, פתות לפסח (חלבי). המתכונים כולם כשרים. 



הספר ססגוני, מעורר תיאבון וכתוב ממקום אישי מרגש, עטוף זיכרונות וטעמים של ילדות. מלאכי מביאה שלל מתכונים מבית הוריה ולצדם את הוואי העדה התימנית עוד מימיהם בתימן. את המנהגים המוכרים שהעלו אנשי העדה ארצה ועשו הכל כדי לשמר ולהעביר לדורות הבאים.
בזכות הקריאה בספר הכרתי את התבלינים המככבים במטבח התימני, ניסיתי להקביל את סוגי המרק שבספר למה שהביאה אמי שלי מדמשק, למדתי את רזי הבצקים שאינני נוהגת להכין כיום אך השתדלתי מאוד להכין כשילדי היו קטנים יותר ושמרתי לעצמי נבחרים מתוך התבשילים העסיסיים לכל ארוחה במהלך השבוע ובימי חג. 

נעמה מלאכי מספרת: "לשמחתי כתיבת ספר בישול תימני אסלי היא הגשמת חלום ישן שבאמצעותו אעביר את מורשת מאכלי תימן לכלל ישראל. זהו ספר הביכורים שלי, לאחר תרגום שיחון מתימנית לעברית".

"ספר בישול תימני אסלי" מאת נעמה מלאכי. הוצאת ספרי ניב, 129 עמודים. כריכה קשה. מחיר לצרכן 111 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.































ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה