דפים

יום ראשון, 11 באפריל 2021

גרעיני החומוס קטנים, אבל הממרח ב"טעם גדול"!

 



אם יצא לכם לשמוע פעם את השיר "חומוס מטמטם" שכתב נייג'ל האדמור בשנת 1993, קרוב לוודאי שהייתם נוטים לזמזם אותו תוך כדי סעודות הברביקיו שלכם, בשעה שאתם מנגבים חומוס ביתי, לצד קבבים וסלטים טריים ומהנים. אם להודות, אצלנו בבית לא חייבים לשלב את החומוס בארוחת ברביקיו. החומוס הוא מנה בריאה בזכות עצמה שלבו אותה עם סלט ירקות טרי ופיתה ואתם מסודרים. אלא שמה שמייחד את המנה מעל לכל הוא עצם היותה מנת חומוס מעשה בית, טרייה משובחת ובריאה.


ממרח חומוס ביתי



לקראת יום העצמאות משיקה חברת סוגת גרגרי חומוס קטנטנים, בטעם מעודן וקליפה עדינה המתאימים במיוחד להכנת ממרח חומוס האהוב בקרב הישראלים. 
קטנית חדשה מסדרת "חומוס מיני" - גרגרי חומוס קטנים מושלמים להכנת ממרח חומוס. החומוס הקטן בעל קליפה דקה שקליפתו אינה נושרת במהלך הבישול מה שמקל על תהליך ההכנה ומייצר ממרח במרקם חלק. החומוס בעל טעם עדין ומרקמו רך. 
הקטניות של סוגת בהן סוגי שעועית, חומוס, עדשים ואחרות עוברות תהליך ניפוי, ניקוי ובירור כבר בארץ המוצא, הן מועברות לאריזה ללא מגע יד אדם, ומגיעות אל הצרכנים באיכותם גבוהה 

אני מכינה את החומוס שלי בהתאם למתכון הבא
ראשית יש להשרות במשך לילה ויום שתי כוסות גרגירי חומוס קטנים עם כפית אבקת סודה לשתייה
לממרח החומוס
2 כוסות טחינה גולמית
כוס מים
כפית מיץ לימון
½ כפית מלח (תמיד אפשר להוסיף)
שן שום כתושה
1 כף כמון (לשדרוג, ממש לא חובה)
עלי פטרוזיליה קצוצים לקישוט

ההכנה
ראשית מבשלים את גרגירי החומוס
לאחר ההשריה העבירו את הגרגירים לסיר גדול עם מים חמים ומבשלים לפחות שעה וחצי או שעה בסיר לחץ.
עד שהגרגרים רכים. מסננים ומצננים.
מעבירים את גרגרי החומוס למעבד המזון וטוחנים עד למרקם חלק.
לאחר טחינה ראשונית מוסיפים את הטחינה הגולמית וטוחנים שוב.
מוסיפים מים, לימון, מלח, שום וכמון וטוחנים היטב, עד למרקם הרצוי. (ניתן להוסיף ולהפחית מלח, לימון, מים שום לפי טעמכם)
להגיש עם ביצה קשה, פיתה, סלט חצילים, סלט פטריות מבושל וכדומה.

סוגת, המביאה לצרכן הישראלי מבחר קטניות מהמשובחות והאיכותיות ביותר בעולם, משיקה לקראת חגיגות יום העצמאות קטנית חדשה מסדרת החומוס – "חומוס מיני" - גרגרי חומוס קטנים, המושלמים להכנת ממרחי חומוס בקלות ובנוחות. החומוס הקטן בעל קליפה דקה, שלא נושרת מהגרגרים במהלך הבישול, דבר המקל מאוד על הכנת הממרח ומייצר ממרח במרקם חלק יותר. כמו כן, הוא מאופיין בטעם עדין ובמרקם רך, המשביחים את טעמו של ממרח החומוס האהוב.
חומוס הינו קטנית העשירה בפחמימות בצורת עמילן, חלבון, סידן, ברזל, מגנזיום ואשלגן וכן בוויטמינים מקבוצה B. כאשר מכינים חומוס טרי בבית הוא נחשב לבריא יותר ואף לפחות משמין.


מביאה כאן מתכון של אורי שביט להכנת חומוס צבעוני טעים ובריא.
חומרים ל-4 צלחות אישיות
1 חבילה (500 גרם) חומוס מיני "סוגת"
1/2 כפית סודה לשתייה "סוגת"
1 בטטה בגודל בינוני, עם הקליפה
1 סלק מבושל (אפשר בואקום)
200 גרם עלי תרד או בייבי תרד שטופים
2 פלפלים קלויים (אפשר לקנות)
מעט שמן זית
לכל סוג חומוס מוסיפים:
3-4 כפות טחינה גולמית איכותית
1 שן שום
1/2 כפית כמון
מיץ מ-1/2 לימון (או יותר)
מלח לפי הטעם
להגשה:
שמן זית
פטרוזיליה קצוצה
מעט עלי תימין טריים




הוראות הכנה
1. יום לפני ההכנה משרים את גרגירי החומוס בשפע מים למשך הלילה. מסננים ממי ההשרייה, מעבירים לסיר מכסים בהרבה מים. מוסיפים סודה לשתייה (לא חובה אבל מומלץ) ומבשלים עד שהגרגירים רכים מאד. סננים שומרים את מי הבישול.
2. בזמן שגרגירי החומוס מתבשלים צולים את הבטטה: מחממים לתנור ל-200 מעלות וצולים 20-30 דקות, עד הבטטה רכה לחלוטין. מחלצים את בשר הבטטה מהקליפה ומניחים להתקרר מעט.
3. מכינים את התרד: מחממים מעט שמן זית במחבת ומאדים את עלי התרד במשך 1-2 דקות, לריכוך. אם וצים אפשר להוסיף לתרד שן שום קצוצה (במקום השום שמוסיפים במהלך הטחינה).
4. מכינים את הממרחים: שומרים גרגירי חומוס מבושלים להגשה ואת היתר מחלקים ל-4. טוחנים בכל פעם רבע מכמות הגרגירים יחד עם הירק המוכן (גם מהירקות מומלץ לשמור קצת להגשה) ויתר חומרי הממרח, עד לקבלת משחה חלקה. אם צריך מוסיפים מעט ממי בישול החומוס.
5. משטחים כל ממרח על צלחת הגשה, מזלפים שמן זית ומפזרים גרגירי חומוס. לממרח הבטטה מוסיפים מעט עלי תימין טריים, לממרח הסלק מוסיפים קוביות סלק ופטרוזיליה קצוצה, לממרח התרד מוסיפים מעט מעלי התרד המבושלים ולממרח הפלפל מוסיפים פלפל קלוי קצוץ.







אריזות החומוס שוקלות 500 גרם, הן בעלות כשרות פרווה בהשגחת הבד"ץ וישווקו בכל רשתות השיווק, המינימרקטים והמכולות ברחבי הארץ.
סוגת המובילה את שוק הקטניות, האורז והסוכר בישראל, היא חברה לשיווק והפצה של מוצרי מזון שהם חלק בלתי נפרד מהמטבח הישראלי. החברה פועלת מאז שנות החמישים של המאה הקודמת והמפעל משתרע על פני כ-100 דונם בקרית גת. לסוגת מגוון רחב של מוצרים, החל מסוגים רבים של קטניות ואורז ועד לקמח, תבשילים אישיים, פתיתים ועוד. כל זאת תוך הקפדה על תהליכי איכות וטעם של חומרי הגלם המשובחים ביותר, לאורך כל הדרך מהשדה ועד לצלחת.




ויש גם מרק חומוס שאצלנו מאד אוהבים כל ימות השנה. לקראת הכנתו אני נוהגת להכין מבעוד מועד את גרעיני החומוס. *ראשית נוהגת להשרות חצי ק"ג של גרעיני חומוס קטן של סוגת למשך יממה ומחליפה מים לפחות פעמיים בטווח הזמן הזה. אחרי ההשריה אני שוטפת שוב ומסננת. לתוך סיר לחץ אני מכניסה את כל כמות החומוס ומכסה במים קרים. מביאה לרתיחה ומבשלת עוד 5 דקות על אש גבוהה. אחרי 5 דקות אני מסננת, שוטפת ומתחילה בתהליך הבישול.

*בסיר הלחץ מוסיפה מים רותחים על החומוס מוסיפה מעט שמן זית ומלח. מביאה לרתיחה מנמיכה את הלהבה וסוגרת את סיר הלחץ. מבשלת בסיר סגור לפחות שעה. מכבה את הלהבה ועוזבת סגור לשעה לפחות

המרכיבים למרק החומוס:
בצל קצוץ מושחם במעט שמן זית
כוס וחצי גרעיני חומוס מבושלים
ציר מרק או מים חמים
פלפל שחור גרוס, מלח.
כפית כורכום
שמן זית

הכנת המרק:
לקצוץ את הבצל ולטגן קלות בשמן זית עד להשחמה קלה.
להעביר את הבצל לסיר בו שמתי 2 כוסות גרעיני חומוס מבושלים וכמות מנוזלי הבישול.
להוסיף מים חמים, מעט שמן זית, פלפל שחור גרוס, מלח, כפית כורכום,
להביא לרתיחה. ולהנמיך את הלהבה.
להמשיך לבשל על להבה נמוכה למשך מחצית השעה.
ממליצה להגיש עם אורז לבן, סלט ירקות וטחינה גולמית שהכנתי בבית.

























ריקי ברוך

2 תגובות:

  1. אני משתמשת די הרבה בחומוס. טיפ לקיצור הליכים: להשרות חומוס בכמות גדולה ולהקפיא אותו עד לשימוש.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, אני מקפיאה אחרי בישול. עושה קילו ומחלקת לקופסאות.
      חג שמח לאה יקרה.

      מחק