דפים

יום שישי, 17 במרץ 2023

נטע מתגעגע ספר ילדים חדש מאת נעמה מוזס

 






"יֵשׁ לִי רַעֲיוֹן! אֲנִי אֶבְנֶה שַׁלָּט מְיֻחָד לְגַעְגּוּעַ!" אָמַר נֶטַע.

"שַׁלָּט לְגַעְגּוּעַ? לְמָה אַתָּה מִתְכַּוֵּן?" שָׁאַל סַבָּא.

"בְּכָל פַּעַם שֶׁיֶּלֶד אוֹ יַלְדָּה מַרְגִּישִׁים בַּגּוּף שֶׁדַּי כְּבָר וְהִגִּיעַ הַזְּמַן שֶׁהַהוֹרִים יַחְזְרוּ,

הֵם לוֹחֲצִים עַל הַכַּפְתּוֹר בְּשַׁלַּט הַגַּעְגּוּעַ ו...הוֹפּ! אַבָּא וְאִמָּא עוֹמְדִים בַּדֶּלֶת!"

ההורים נוסעים לחופשה ונטע נשאר אצל סבא וסבתא ומגלה דרכים חדשות להתמודד עם רגש הגעגוע.

בימים אלו ממש כאשר אורן נכדי בן השנתיים נשאר אצלנו סבתא וסבא כי הוריו יצאו לסופשבוע זוגי, הגיע הספר "נטע מתגעגע" מאת נעמה מוזס. שבנו אורן ואני אחרי המקלחת החמה, פתחנו את הספר וקראנו ביחד.
שעת הקושי אכן הגיע, ממש לפני השינה כשאורן נכנס ל"מיטה זרה" התחיל הגעגוע לצוף והדמעות בהתאם...
ליבי נחמץ!


"לְאָן נוֹסְעִים?" קָרָא נֶטַע כְּשֶׁאַבָּא הוֹרִיד אֶת הַמִּזְוָדָה מֵהַמַּדָּף הָעֶלְיוֹן.
"אִמָּא וַאֲנִי יוֹצְאִים לְחֻפְשָׁה בִּירוּשָׁלַיִם," הֵשִׁיב אַבָּא.
"אֲנִי רוֹצֶה לָבוֹא אִתְּכֶם!" קָרָא נֶטַע.
"נֶטַע, חָמוּד, לִפְעָמִים אַבָּא וְאִמָּא זְקוּקִים לִזְמַן רַק שֶׁלָּהֶם..."
נֶטַע הִתְיַשֵּׁב בְּתוֹךְ הַמִּזְוָדָה, "תִּרְאֶה, יֵשׁ מָקוֹם גַּם בִּשְׁבִילִי!"
"אֲנִי רוֹאֶה שֶׁאַתָּה מְאֻכְזָב," אַבָּא לִטֵּף אֶת רֹאשׁוֹ, "אֲבָל הַפַּעַם רַק אִמָּא וַאֲנִי נִסַּע, וְאַתָּה תְּבַלֶּה עִם סַבָּא וְעִם סָבְתָא. מָה תִּרְצֶה לָקַחַת אִתְּךָ?"
"מִבְרֶשֶׁת שִׁנַּיִם, פִּיגָ'מָה וְסִימְבָּה!" עָנָה נֶטַע וְרָץ לְהָבִיא אֶת סִימְבָּה שֶׁלּוֹ.


אִמָּא נִכְנְסָה לַחֶדֶר וְרָאֲתָה אֶת אַבָּא וְנֶטַע אוֹרְזִים לַחֻפְשָׁה, "אַל תִּשְׁכְּחוּ לָקַחַת בְּגָדִים לְאַרְבָּעָה יָמִים!" הִיא הוֹסִיפָה.
"אַרְבָּעָה יָמִים?" צָעַק נֶטַע, "אֲבָל זֶה הָמוֹן!"

דומה כי געגוע הוא אחד האתגרים היותר משמעותיים לכל אדם ובטח שלילד בן שנתיים כמו נכדי אורן. 
בעלילה שלנו גיבור הספר, נטע, הוא ילד בוגר יותר (לא מצוין בן כמה בדיוק) ויש לו את היכולת לשתף ולדברר את תחושותיו ובו זמנית קיים הקושי שסבא וסבתא מנסים לגשר על פניו בכל פעם שנטע נזכר שאבא ואמא נמצאים כרגע רחוק. 
הספר נטע מתגעגע מציע דרכים מגוונות כדי להתמודד עם רגש הגעגוע. והוא מתאים לגילאי 3-10. (וגם לגדולים יותר שעדיין מתגעגעים...) הספר מאפשר למבוגר השותף (הורים, סבים, גננת) להעשיר את ארגז הכלים בעבודה רגשית עם ילדים והוא משלב בתוכו כלים מעשיים מעולם ה CBT (טיפול קוגניטיבי- התנהגותי).


אורן מתגעגע...
 

נעמה מוזס היא אם לארבע בנות וסבתא של נטע. מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת בעלת קליניקה בכפר סבא, מדריכת הורים, מטפלת קוגניטיבית-התנהגותית CBT, יועצת בתיכון, מרצה ומנחת סדנאות, מחברת ספר הפרוזה- "חפשי עיניים טובות", שירים וסיפורים קצרים פרי עטי פורסמו באנתולוגיות, כתבי עת וברחבי הרשת החברתית.

אמש כשהשכבתי את אורן לישון והרגשתי את הגעגועים בבכי החרישי של אורן פניתי לפסיכולוגית שרון צונץ שתרמה מניסיונה המקצועי בכתיבת הספר (אנו בעלות הכרות מוקדמת) ובקשתי טיפ אישי שיסיע בידי להרגיע את אורן לשינה טובה.
שרון צונץ: "רבים מאתנו מכירים את הרגע הבא - מגיע זמן השינה, נפרדים מהיום, ופתאום- הלב מתכווץ, העיניים מתמלאות דמעות... נזכרים באדם יקר שכרגע לא נמצא. מה עושים?
ילדים רוצים וצריכים להגיד לנו איך הם מרגישים. כל כך הרבה פעמים אנחנו כהורים חווים איתם רגשות שקשה לנו להכיל (כי הם מציפים אותנו, כי לנו קשה כרגע). מתוך ניסיון 'להעלים' את הרגש הזה אנחנו מטשטשים את הרגע - בהסחת דעת, בנתינת צ'ופר, בהכחשה של הרגש או בכעס עליו. 
כזה הוא הגעגוע. רגש חמקמק שנוטה לחשוף את עצמו בתחפושת שבד"כ לא נעימה למבוגר האחראי - בכי, היצמדות להורה, וכד'
הספר 'נטע והגעגוע' מאפשר לנו להתקרב אל אחד מהרגשות האלה - געגוע, להתיידד ולהתמודד איתו ובכך לחזק את החוסן הנפשי להתמודדויות דומות בעתיד."

אהבתי את הספר מאוד והעברתי אותו לקריאה לבתי שילדיה בני ארבע ושנה ורבע והיא אינה נפרדת מהם גם לא ללילה אחד. הספר מביא סיפור מרגש, מציף את נושא הגעגוע, אגב לא רק לקטנים... ונותן כלים מעשיים להתמודדות עם הקושי הזמני. ממליצה מתנה ערכית לאנשי חינוך בגנים ובכיתות הנמוכות וכמובן להורי ולסבים. כל ילד יוכל למצו את הרגש שלו בתוך הסיפור הנפלא הזה. 

"נטע מתגעגע" מאת נעמה מוזס, איורים ינון פתחיה. לרכישה ישירה לחצו כאן.



























ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה