דפים

יום שישי, 12 במרץ 2021

התכתבות בכיוון אחד, ביוגרפיה מרגשת מאת סופי רחלנקו

 



"ביום השביעי לשבעה לקחתי עט ודפים מהמדפסת והתחלתי לכתוב לאמי היקרה לי מכול. ללא שום תכנון מראש, הלכתי בעקבות הלב והיד שהובילו אותי. לא הייתי מסוגלת לכתוב דברים אלה במחשב, ולא רק מפני שאין בו האלף-בית הקירילי. כי עבורי, אין כמו הכתיבה ביד, המעבירה את התחושות ואת הריגושים העמוקים והכנים ביותר."

השבוע הגיע לידי ספרה המרתק של סופי רחלנקו התכתבות בכיוון אחד, ספר המקבץ צרור מכתבים שכותבת הבת לאימה, החל מהיום השביעי של השבעה. במהלך הכתיבה נחשפים במכתבים האישיים והמרגשים  הביוגרפיה של האם ותולדות המשפחה.



"לפני שלושה ימים גיליתי בבית אלבום כמעט ריק, ואחרי שהוצאתי את התמונות המעטות שהיו בו, התחלתי לסדר כרונולוגית, לפחות באופן ארעי, חלק מהצילומים שלך. באחת המגירות של השִידה מצאתי את קופסת העץ העתיקה שלך, שעליה שמרת כעל בבת עין במשך עשרות שנים, כולל שנות המלחמה. כמה אלפי קילומטרים עבר הארכיון הפרטי הזה יחד אתך! טמנת שם צילומים של ההורים שלך, סבא וסבתא שלי שלצערי לא הכרתי ושמעתי עליהם רק מסיפורייך. וכמה נעים היה לי לגלות אותך שוב כילדונת מתוקה, כנערה פיקחית וחמודה, כבחורה נאה וכסטודנטית רצינית ומקסימה." 

לצד הכאב הגדול והגעגועים, נחשפים במכתבים המרגשים טיב הקשר ההדוק ששרר בין האם לבת. דמותה של האם האהובה, כישרונותיה המגוונים, פיסות מחייה הלא קלים שהיו מלאי אתגרים ויצירתיות. במקביל נחשפת גם הבת בעצמה. אופן הבעתה הישיר היא מעלה מראות וזיכרונות משנות ילדותה המאושרת בברית המועצות, תלאות העלייה וקשיי ההסתגלות בשנים הראשונות בארץ.


שמן על בד עמוד 89 בספר


מאוחר יותר, תהוונה האמנות עבור השתיים מפלט ומוצא לביטוי עצמי. אזכור ביקורים משותפים במוזיאונים (רובם בפריז), משחזר חוויות מלבבות ומעשירות. ואף על פי שגם דפים אלה אינם נטולי נוסטלגיה, הם מפתיעים בהבזקי אור מפיגי עננות ומרחיבי דעת.
בהמשך, ברגש עמוק שאינו מאפיל על בקיאותה באמנות הפלסטית, משתפת הבת את הקוראים בהתבוננות ביצירות אמה, העיזבון הערכי והייחודי שהותירה.
כמאה צילומים של פסליה וציוריה משתלבים בהתכתבות מרגשת זאת ומעניקים למכלול נופך מאיר עיניים ונוגע ללב. ספר מרגש מאד!

שמן על בד עמוד 125 בספר


סופי רחלנקו, ילידת 1947, נולדה בלבוב שבברית המועצות לשעבר.
הגיעה עם הוריה ארצה דרך פולים ב-1960, גרה במעברה במשך 6 שנים. בעלת תואר שני בספרות צרפת ושני תארים ראשונים באמנות התאטרון ותולדות האמנות. לימדה צרפתית ותולדות האמנות במשך 34 שנים. כתבה 6 ספרים. במשך 34 שנים לימדה סופי צרפתית ותולדות האמנות, כתבה ופרסמה בצרפתית. הציגה שש תערוכות יחיד של אקוורלים וקולאז׳ים בארץ ובצרפת. זהו ספרה הראשון בעברית.

התכתבות בכיוון אחד, כתבה סופי רחלנקו הוצאת אוריון, 192 עמודים ביוגרפיה. 










ריקי ברוך











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה