דפים

יום ראשון, 14 באפריל 2024

שובי, קורותיו של מיסטר Z, סיפורי סטנד-אפ כוזבים, נשים השתתפו בכתיבת התנ"ך? - ספרים חדשים בהמלצה.

 



קורותיו של מיסטר Z מאת מיסטר Z - מפושע בהתהוות לאיש עסקים ממולח
"קורותיו של מיסטר Z" מאת מיסטר Z, בהוצאת הספרים אוריון, מביא את סיפורו המרתק של מיסטר Z שהפך להיות מפושע בהתהוות לאיש עסקים ממולח.


זהו סיפור חייו של נער פרחח ומרדן שגדל בעוני מרוד בסמטאות המאובקות של הגטו היהודי בטהרן, הגיע עם עליית הנוער לקיבוץ בארץ, עבר הרפתקאות מסמרות שיער בעולם התחתון בברלין, הבריח אנשים מברלין המזרחית וגורש ממנה, כמו גם מגרמניה המערבית, ולאחר תלאות רבות הגיע להישגים מרשימים בארצות הברית.
הסיפור מתפרש על פני ארבע מדינות, שלוש יבשות ושבעה עשורים, והוא רצוף בהרפתקאות מסמרות שיער – מיחסים עם נשים, עסקי סמים, עסקי נדל"ן, המשך בענייני חוק ומשפט, וכלה בבריאות וברוחניות.

מיסטר זי הוא אדם יצירתי ונועז בעל מוח קדחתני, שמוצא דרך לצאת מכל צרה שפוגשת אותו, בעודו נוגע בכל קצות הסקאלה: תמימות וטוב לב מול נקמנות ועוקץ, הרפתקאות מין פרועות מול אהבת חייו, מוח קרימינלי שמשאיר את השופטים חסרי אונים, ועוד ועוד.
מיסטר זי הוא סטוריטלר טבעי המזמין אותנו למסע מרתק בקורות חייו עוצרי הנשימה.
הספר יצא לאור בעברית ובאנגלית ונמצא בתהליך תרגום לגרמנית ולפרסית.

"קורותיו של מיסטר Z: מפושע בהתהוות לאיש עסקים ממולח" מאת מיסטר Z. הוצאת להשיג בחנויות הספרים המקוונות וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובאתר.



"סיפורי סטנד-אפ כוזבים" מאת סם ש. רקובר
"סיפורי סטנד-אפ כוזבים" מאת פרופ' סם ש. רקובר בהוצאת הספרים "כרמל" הוא רומן מרתק שמשקף מציאות בסיפורים.
גיבור העלילה הוא סטנדאפיסט שמספר סיפורי סטנד-אפ כוזבים לקהל המאזינים איתם הוא משוחח, מתבדח, שותה בירה, אך בשום אופן לא מצליח להציע הסבר כללי והגיוני למכלול סיפוריו המוזרים והמעניינים (ולכן ניתן לומר שהרומן עוסק גם בארס-פואטיקה). חלק מהאנשים בקהל הופעת הסטנד-אפ מנסים להציע הסברים טובים משלהם, אבל גם הם לא מצליחים.

כל הסיפורים מבוססים על זיכרונותיו של הסטנדאפיסט, אך לא תמיד ברור עד כמה הם משקפים נכונה את המציאות, מתי זיכרונות אלה מעוותים בשל הדמיון העשיר והפראי שלו ומתי הוא משנה ומסלף אותם לצרכי הרכבתו של סיפור מעניין וטוב.

בחלק מהסיפורים מתבררת והולכת הונאה כלכלית גדולה כשדמות בשם שוש לוגסי מופיעה בספר כעורכת דין וחוקרת פלילים שעוזרת לסטנדאפיסט להיחלץ מצרה צרורה. בחלק אחר של הספר נסובה העלילה בסיפורים על מחלקה פסיכיאטרית בה מופיעה שוש כפסיכיאטרית הראשית שמטפלת במאושפז שסובל מהלם קרב שמצא דרך מיוחדת להתמודד עם סיוטי הקרב - הוא מופיע כסטנדאפיסט בפני קהל מאזינים. האם שוש לוגסי היא חוקרת פלילים או פסיכיאטרית מעולה?


מתוך הספר: "אוקיי," אמרה סוזי בטון טעון אכזבה, "מה אומר לכם, רבותיי? מה אומר ומה אדבר? אני ממש מאוכזבת ומתגעגעת לשרלוק הולְמס ולהרקוּל פּואָרֹו, שפתרו את החידה הבלשית בחוכמה עילאית ובאופן חד-משמעי - המשרת עשה את זה, הוא הרוצח."

סם ש. רקובר הוא פרופסור במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה. בין תחומי התעניינותו ומחקריו: היכר וזיהוי פרצופים, פילוסופיה של המדע, התודעה (פסיכולוגיה) ומודלים של הסבר. הוא פרסם ספרים ומאמרים מקצועיים רבים, ובנוסף פרסם סיפורים, קבצי סיפורים ורומנים.

"סיפורי סטנד-אפ כוזבים" הוא ספרו הארבע עשרה. ספריו הקודמים: "מצחיק, מטורף ולגמרי מציאותי" (כרמל, 2022), "מחול הרפאים" (כרמל, 2021), "מי את, רוזלינד?" (כרמל, 2019), "המוקד: מה שיש להעלות על" (כרמל, 2016), "סוליפ סוסי הפרא" (כרמל, 2015), "מדוע לא רצחת את המלך?" (כרמל 2012), "גאזי והאלאהו" (אמציה, 2012), "כלא המשאלות" (כרמל, 2009), "משחק הזוגות" (ביתן, 2005, קובץ סיפורים), "גזר הדין השלישי" (אסטרולוג, 2002), "חלום בשלוש בלילה" (כנרת, 1997, קובץ סיפורים), "ממי אתה מפחד, דוב?" (הקיבוץ המאוחד, 1990), "לפני היות הליצן" (ספרית מעריב, 1986).

"סיפורי סטנד-אפ כוזבים" מאת סם ש. רקובר, הוצאת הספרים כרמל, 221 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים או באתר ההוצאה.



"נשים השתתפו בכתיבת התנ"ך? - המפץ החברתי הגדול" - מאת יוסי קסנר
"נשים השתתפו בכתיבת התנ"ך?" מאת יוסי קסנר בהוצאת ספרי ניב, הוא ספר עיון מרתק, שבו קורא המחבר תיגר על התפיסה הרווחת ולפיה רק גברים כתבו את התורה.

על סמך דיון מעמיק במקורות הוא משאיר אותנו בספק לגבי קביעה זאת. הדיון בנושא זה מעתה ואילך יחייב את כל מי שעוסק בנושא להביא בחשבון את האפשרות שגם נשים כתבו חלקים בתורה. ההנחה שרק גברים כתבו את התורה לא זכתה לביקורת ראויה, כנראה משום שהפרשנות המסורתית הקשתה לחרוג מקו המחשבה המקובל.


מתוך ההקדמה לספר:
"לדיון המוצג בספר זה שתי מטרות עיקריות: ראשית, לעורר ספק סביר בנוגע למכנה המשותף היחיד כלפי ה"אמת" המקראית ­– זו של הפרשנות המסורתית היצירתית למיניה, שנהגתה בבית המדרש התיאולוגי, וזו של חוקרי המקרא שנהגתה בבית המדרש האקדמי. ההסכמה הגורפת בין שתי הפרשנויות המקבילות, שנדמה שלעולם לא יגיעו לידי הסכמה, היא שהתנ"ך הוא פרי יצירה גברית בלעדית. הגיעה העת להעמיד תפיסה מונוליטית זו במבחן. שנית, לפרשנות המסורתית, היצירתית והמיזוגינית לעיתים תכופות, נודעת השפעה מכרעת על הגדרת אי־השוויון המגדרי והדרת האישה, האופן שבו יושמו בפועל תוך כדי העצמת תפיסת עליונות הגבר ונחיתות האישה, תפיסה שגם רבים מהקהילה הדתית והמסורתית חשים כלפיה אי־נוחות, בלשון המעטה."

המחבר בוחן באומץ רב וביסודיות את הסוגייה תוך כדי דיון בתשעה סיפורים - מקרי בוחן - שאותם הוא מגדיר "נשיים".

ואולם מעבר לשאלה מי כתב מציע המחבר פרשנות חלופית אמונית ומושכלת, השוללת את תפיסת הפרשנות המסורתית הפוגענית כלפי נשים, וחושפת את הבשורות "משנות המשחק" בזכות השוויון המגדרי והייעוד המשותף שהן "המפץ החברתי הגדול" של האנושות והמַסָּד ל"חוק כבוד האדם וחירותו". אבני הראשה של ה"מפץ" הזה הן: חירות, שוויון מגדרי, ייעוד משותף וחופש הבחירה המושכלת, ועמודי התמך המרכזיים הם - חופש המצפון ועליונות המוסר על אלוהים.


בלב הספר ניתוח פרשני של תשעה סיפורים מהתורה שבאמצעותם המחבר מעלה למרכז הבמה בעוצמה רבה את נוכחותן של הנשים בהבעת הרעיונות האוניברסליים שבתורה, ובכך תורם ספר מרתק זה תרומה חשובה, עיונית ומעשית, למאבק על מעמד האישה, בייחוד בימים אלו. בתוך כך עולה בסבירות גבוהה האפשרות שנשים הן שכתבו או חיברו את הסיפורים הללו או היו שותפות לחיבור הסיפורים והרעיונות הללו.

יוסי קסנר, בעל תואר שני בהיסטוריה ותואר ראשון בחשבונאות וכלכלה ובעל חברה עסקית פרטית. פרסם עם עמית ב"תיאוריה וביקורת" את המאמר "מחתרת יהודית באלג'יריה, 1942-1940, היסטוריה ופוליטיקה של זיכרון", ויזם את הפקת הסרט "ליל הפתאים", המשחזר את קורותיה של מחתרת זו. "נשים השתתפו בכתיבת התנ"ך?" הוא ספרו הראשון.

"נשים השתתפו בכתיבת התנ"ך? המפץ החברתי הגדול" מאת יוסי קסנר. הוצאת ספרי ניב, 367 עמודים. מחיר לצרכן 88 ₪. להשיג באתר ההוצאה ובחנויות הספרים המקוונות ברשת.





שובי מאת מיכל קימלמן

"שובי" מאת מיכל קימלמן, בהוצאת אוריון, הוא רומן מרתק ומרגש, המביא את סיפורה של שובי, אישה רומנטית וחולמנית הנושקת לארבעים; טבעונית, דתיה לשעבר, בעלת תפיסות מוצקות על העולם.

באחד הערבים, רם, בן זוגה האוהב, עוזב את הבית לאחר עשר שנות נישואים. הסיבה – אי רצונה להביא ילדים לעולם, נושא שאותו ניסתה לטשטש במשך השנים ללא הצלחה.

שובי הנעזבת צוללת אל תוך מסע פנימי פורע סדר, יצרי ונוקב, תוך כדי אינטראקציות עם בני משפחתה ודמויות חידתיות שמחוללות משהו בנפשה. הפרידה הכפויה מאלצת אותה להיטלטל בין ההשתוקקות להשיב את רם לזרועותיה, לבין כמיהתה לחיים חופשיים מהורות. בין צו הלב לצו החברתי – להיות "כאחת האדם".

 

מתוך הספר: "להבת נר השוקולד מצטמקת במהירות, נכשלת במשימתה לגרש את הקור. גופה של שובי מעולם לא היה כבד ושקוע כל כך. איך להקים ולחלץ את עצמה מהאמבטיה הזו שמימיה כבר פושרים ונעדרי נחמה. איך לספר, ולמי, איך לעשות שיבינו. שהרי אף אחד אינו יודע שאינה רוצה ילדים, סוד שמשתרך איתה זמן רב מדי. וכעת נולד לו סוד נוסף, אהובה עזב אותה בדיוק בגלל זה."

מיכל קימלמן: "לפני ארבע שנים התיישבתי מול מסך והתחלתי לכתוב את הספר שביקשתי לקרוא. כך נולדה לה "שובי". הרומן אמנם גדוש ברגעי קסם ורוך, אך בו בזמן גם מערער, שולח חיצים לשאלות הגדולות. מקווה שתאהבו, ואולי אף תמצאו משיקים בתמונות, בחוויות, במקומות".

שובי הוא ספרה הראשון של מיכל קימלמן.

"שובי" מאת מיכל קימלמן. הוצאת אוריון, להשיג בחנויות הספרים המקוונות וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובאתר



















ריקי ברוך








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה