דפים

יום שישי, 10 בספטמבר 2021

"במדבר האורבני" ספר חדש מאת יוסי עובדיה

 


כולנו חלק מהמדבר הזה. בניגוד גמור למהותה ופרשה של המילה "מדבר" (ישימון, ציה, יובש וצחיחות) חיבר הכותב בספרו החדש "במדבר האורבני" את המונח ההפוך - "אורבני", (עיור) כמו רצה לומר: כולנו יחד אבל כל אחד לחוד במקום/בעולם הסואן הזה. אהבתי את השם לא פחות מאשר אהבתי את הסיפור. מהרגע שהגיע לידי צללתי לתוכו בסקרנות רבה כמהה להכיר את גיבור הספר ולהיפגש שוב עם "הילד הפנימי" על אף גילי המקדם. (אף פעם לא מפסיקה לחזור לשם).



בימים אלו רואה אור הספר במדבר האורבני מאת יוסי עובדיה. הספר, "רומן פסיכולוגי" בהגדרתו הרחבה, מביא את סיפורו של בוני, רווק בן ארבעים וחמש, דוקטור לספרות עברית, קצין במילואים בשייטת 13, ננטש על־ידי הוריו בהיותו בן תשע ונאלץ להתמודד עם המציאות המאיימת בשלב מוקדם בגיבוש אישיותו. כיאה לגיבור אמיתי מהאגדות, הוא מסרב לוותר על חלומות ילדותו ועל השאיפה הכֵּנה לחיי חופש.

במסע חייו בין הטבע הפראי בעולם הגשמי לבין טבעו הפנימי, האישי והחד־פעמי פוגש בוני שלל דמויות שמסמנות בעבורו את הדרך ליעדו.

"אני שוב בורח אך הפעם במודע, מבחירה. אני בוחר לברוח עם הטבע האישי שלי אל הטבע של הכלל. אני משליך את עצמי אל ים האין־סוף באמונה שהוא יישא אותי לחוף המבטחים שלי, רק שלי, אי־שם באי החלומות המשותפים לכל אחד ואחד."





יוסי עובדיה הוא סופר ושחקן, בוגר לימודי משחק ותיאטרון ובעל תארים בתנ”ך, מתמטיקה ומדעי החיים. לאחר שנים בהם עסק בתחום המדע, במעבדות ביופיזיקה באוניברסיטת בר־אילן ובגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן, החליט להתמקד דווקא באומנות, בדגש על כתיבה ומשחק.

במהלך השנים כתב רומנים, סיפורים קצרים, מחזות, שירים ותסריטים, ובחר ב־”בַּמִּדְבָּר הָאוּרְבָּנִי” להיות ספרו הראשון שיוצא לאור. כתיבתו של יוסי מתאפיינת בהתבוננות פסיכולוגית פילוסופית בנפש האדם, בטבע ובחברה האנושית. סגנון כתיבתו משלב בין לשון העברית הקלאסית ובין העברית המודרנית, בין תיאורים ספרותיים פיוטיים לסצנות תיאטרליות פרוזאיות.

כולנו “מחפשים את עצמנו” מתוך ניסיון למצוא ייחודיות ומשמעות בשאלות יום־יומיות כמו: מה ללמוד, במה לעסוק, מהם הגורמים שמסבים לנו נחת ומה הם אלו המעכבים את התפתחותנו האישית.

“בַּמִּדְבָּר הָאוּרְבָּנִי” הוא ספר הפותח את הראש ומספק מעיין של מחשבות ומאיץ התבוננות פנימה מתוך המקום הילדי (מתוך החוויה שלי) מספק מסע, אותו עוברים יחד עם גיבור הספר באותו מדבר אורבני שהוא עולמנו, והניסיון למציאת ה”אני” הטבעי והחופשי שמתנהל בקושי רב בסביבה הגשמית. המסע מתחיל ונגמר בילד שהיינו, אותו נטשנו מאחור כשם שהוריו של גיבור הספר נטשו אותו בילדותו. החזרה לחוויות הילדות כואבת ומפרכת אך מרפאת וחיונית. דרך האנשים אותם פוגש הגיבור במהלך חייו הבוגרים, הוא לומד כי הדרך המיטבית לשרוד את החיים המאתגרים היא בהגשמת אותם חלומות ילדות מודחקים. 

המדבר האורבני מאת יוסי עובדיה, הוצאת ניב, לרכישה ישירה לחצו כאן.








ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה