דפים

יום רביעי, 29 בספטמבר 2021

חמלה - ספר חדש לסופרת רונית ידעיה.



"בערב ישבתי בגינה וניסיתי לעבוד בלהעריך את מה שיש לי. ולמרות העבודה על ההערכה, אני עדיין חושבת שזאת הייתה טעות לעבור לגבעת אולגה; פרובינציה. משעמם. בבוקר לוקח שעה להגיע לעבודה - לא לאדם, שנוסע ממילא בכל רחבי הארץ, והוא מרוצה, הוא אוהב את הפסטורליה, הוא אוהב לשבת ולעשן על הספסל בגינה ."


שרון עוברת עם בעלה אדם ובנם הפעוט עומרי מתל אביב לגבעת אולגה. בזמן שהיא מנסה למצוא את מקומה בחיים הפרובינציאלים ומצטרפת ליוזמה החברתית המקומית "כריך למי שצריך", בעלה מפרפר בתור איש שיווק כושל בעולם ההייטק, ולבסוף נפלט משם ומנסה לחזור עם משפחתו לקיבוץ שממנו בא. הנישואים, שבין כה וכה עמדו על כרעי תרנגולת, מתערערים עוד יותר כששרון מגייסת את אלמז האריתראית בתור מושיעה אפשרית. תוכניתה הגרוטסקית תוביל בסופו של דבר לתוצאות שאף אחד לא ציפה להן.






באירוניה חדה ונשכנית חושפת רונית ידעיה תמונה עכשווית של החיים בישראל השבעה והמהוגנת לכאורה. חרף כוונותיהן הטובות של דמויותיה, אף אחת מהן אינה חסינה מפני מילותיה הנוקבות וחיצי ההומור העוקצני שהיא משלחת בהן בכישרון מדויק. ידעיה פוגעת בול בבטן הרכה ומפוצצת בתחכום – וברגישות - בלוני יומרנות מוכרים. בסגנון הכתיבה הישיר האופייני לה היא מזכירה לכל מי ששכחה, את מחיר חיי הנוחות שאינם נוחים ואת פניו האמיתיות של ניוון מוסרי.
"חמלה" היא נובלה מבריקה, מהנה, ומצחיקה עד דמעות, שכל קוראת תזדעזע ממנה ותזדהה עמה בו זמנית.

"אחרי שצילה מתה, ועל הדרך זכתה בפרס האישה המתה הטובה, ראיתי את החלק הטוב של נשמתה מרחף מעל הגופה הענקית, צופה בשוטרים שמנחמים את בעלה הרוצח. אז אחרי שבוע צפוף בשיט ולפני חודש של ציפה בשיט אחר, אני מבקשת, אם אפשר, תשימו לב למה שקורה לכם מתחת לאף ותגלו קצת יותר מודעות.

בגן התרימו את ההורים לקנות זר יפה להלוויה של צילה. הבנות שלה היו שם, ילדות שמנות של אמא. תאומות סיאמיות שהופרדו במספריים חלודים ומאז הן פרומות בקצוות. כמו אמא צילה." (מתוך עמוד 11 בספר)

רונית ידעיה- שפר, היא סופרת ישראלית. נשואה לסופר ולצלם עודד ידעיה, ולזוג שתי בנות: אלה וקרן ידעיה. למדה בבית הספר לאמנות חזותית בניו יורק ושבה לישראל. בשנת 2005 הקימה יחד עם בעלה את בית ספר מנשר לאמנות בו היא משמשת ראש המחלקה ללימודי כתיבה. מתגוררת בתל אביב.
רונית פרסמה ספרים וסיפורים קצרים, "חמלה" הוא ספרה השמיני.

לעתים קרובות מנתחת ידעיה חברה מושחתת וצבועה ומנסה בכתיבתה לחדור אל תוך המקומות השנויים במחלוקת, אל תוך האמביוולנטי שבו הדברים אינם כפי שהם נראים. גם את הרע מציגה על כל מאפייניו האנושיים.
ספרה "עור" עובד לתסריט לתוכנית הטלוויזיה "סיפור מהסרטים" על ידי הסופרת שהם סמיט.
אביה הקים את ארגון ייצרני היהלומים, והיה מראשוני החברים בבורסת היהלומים. היא עצמה עדיין חברת בורסה.

"חמלה" מאת רונית ידעיה, הוצאת אפיק, 168 עמודים לרכישה לחצו כאן













ריקי ברוך









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה