הנבואה היא אחת התעלומות המסתוריות ביותר של התנ"ך. היא כרוכה בכניסה למצב תודעה גבוה וייחודי, שאיננו יודעים עליו כמעט דבר. מהם המאפיינים של מצב התודעה הזה? כיצד ומתי הוא מתרחש? האם אנחנו
יכולים להיכנס למצב התודעה הזה גם מבלי שתתרחש אצלנו נבואה? ואם כן, כיצד עלינו לעשות זאת, ומה נפיק מכך? ספר פורץ דרך זה עונה על השאלות הללו, תוך שהוא מעניק לנו כלים לתרגול המדיטציה התנ"כית כיום, בחיינו האישיים.
"רבים מופתעים לגלות שהמדיטציה ממלאת תפקיד כלשהו ברחבי התנ"ך. לא לעיתים קרובות דנים בה בהקשר זה, ורבים מלומדיו הבקיאים של התנ"ך מודעים אך בקושי למקורות הרבים שבהם מסבירים הפרשנים המקובלים קטעים בספר קדוש זה כמתייחסים לחוויות מדיטטיביות. סיבה חשובה אחת לכך היא שפרקטיקות שכאלה לא היו בשימוש מאז התחייה החסידית לפני למעלה ממאתיים שנה. כיוון שהחוויה עצמה לא הייתה מוכרת, נשכחה גם משמעות המילים המשמשות לתאר אותה, ואוצר המילים כולו אבד. לפיכך, קודם שנוכל לדון כראוי במושג המדיטציה כפי שהוא מופיע במקורות, עלינו לפתח אוצר מילים בסיסי. בתנ"ך עצמו יש מילים אחדות שיש להן, כפי הנראה, קשר חזק למצבים מדיטטיביים של הלא־מודע, אבל מילים אלה אינן משמשות עוד בהקשר זה בספרות שאחרי התנ"ך. אולם, מילה אחת משמשת בעקביות כמונח של מדיטציה, אצל מפרשים, הוגים ומקובלים. זוהי המילה "התבודדות". הפועל הנגזר ממנה הוא "להתבודד" (עמוד 3 בספר)
הספר מדיטציה והתנ"ך מציע ניתוח רדיקלי של התנ"ך, השואב מהמרחב העצום של הספרות הקבלית, גם ממקורות עתיקים שטרם פורסמו, ומדגים כיצד המדיטציה שיחקה תפקיד מרכזי בשיטות שבהן השתמשו הנביאים.
המחבר משלב את הטכניקות הקבליות העתיקות עם מחקרים עכשוויים העוסקים במדיטציה, ומפגיש אותנו עם התחומים שבהם טמונה התשובה לשאלת התודעה המדיטטיבית: המסתורין של הכרובים, תפקיד המוזיקה, תנוחות הגוף, רגשות, עשר הספירות, ועוד.
3 חלקים לספר כל חלק נחלק לתתי פרקים ומביא סימוכיןמעורר השראה:
חלק ראשון - המסורות
חלק שני - הנביאים
וחלק שלישי ארכיאולוגיה מילולית.
בפרק ההארה החותם את חלק ראשון מצין הכתוב כי מטרת המדיטציה היא לזכות בהארה והיא מתוארת שכזו על ידי גדולי המקובלים. המונח הנפוץ המשמש בעקביות אצל כל הכותבים הוא "רוח הקודש". אף על פי שהמונח מופיע בתנ"ך פעמים מספר במקום אחד ברור ביותר הקשר שלו להארה. דוד המלך התפלל באחד ממזמורי התהלים:
"לֵב טָהוֹר, בְּרָא-לִי אֱלֹהִים; וְרוּחַ נָכוֹן, חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי. אַל-תַּשְׁלִיכֵנִי מִלְּפָנֶיךָ; וְרוּחַ קָדְשְׁךָ, אַל-תִּקַּח מִמֶּנִּי. הָשִׁיבָה לִּי, שְׂשׂוֹן יִשְׁעֶךָ; וְרוּחַ נְדִיבָה תִסְמְכֵנִי." (תהילים נא 12-14)מדיטציה והתנ"ך הוא קרש קפיצה למצבי תודעה גבוהים יותר. קוראים שיצללו אל תוכו, ימצאו בו תובנות וכלים להארה והתבוננות, היונקים מהשורשים העתיקים והעמוקים ביותר שלנו – דפי התנ"ך.
בפרק המדיטציה עמוד 113 בספר מחזק הרב קפלן את האמירה כי רבים מההוגים והמקובלים המשפיעים ביותר קבעו בבירור שמדיטציה היא התרגול הכי חשוב שבין התרגולים הנצרכים להשגת הארה ונבואה.
מקורות מתקופת התלמוד מלמדים שהנבואה כרוכה בהשקטה תודעתית ברמה גבוהה מאד. (העדויות וההסברים בפרק )
כשבוחנים מונחים של מדיטציה והתבוננות מביא קפלן ציטוטים ועדויות בספר תהילים. כמו גם משמו של הספר - תהילים. והוא מסיק כי בימי התנך מילא ספר תהילים תפקיד חשוב של העוסקים במדיטציה.
הרב אריה קפלן היה מלומד מסחרר בידיעותיו. ספריו הרבים באנגלית היו מעמודי התווך של ההתחדשות היהודית בארצות הברית. חלק מספריו תורגמו לעברית, בהם "פירוש לספר הבהיר", שיצא גם הוא בהוצאת קורן, ו"מדיטציה יהודית", שהיה לרב מכר והניע תהליכים חשובים במעבר מהבנה אינטלקטואלית של הטקסטים הקבליים, לניסיונות ממשיים לפתיחת התודעה.
הרב אריה קפלן היה מלומד מסחרר בידיעותיו. ספריו הרבים באנגלית היו מעמודי התווך של ההתחדשות היהודית בארצות הברית. חלק מספריו תורגמו לעברית, בהם "פירוש לספר הבהיר", שיצא גם הוא בהוצאת קורן, ו"מדיטציה יהודית", שהיה לרב מכר והניע תהליכים חשובים במעבר מהבנה אינטלקטואלית של הטקסטים הקבליים, לניסיונות ממשיים לפתיחת התודעה.
מדיטציה והתנ"ך: דרכים עתיקות להתבוננות פנימית מאת הרב אריה קפלן, תרגום דוד הלל, הוצאת קורן-מגיד, לרכישה לחצו כאן.
ריקי ברוך
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה