דפים

יום שבת, 15 באפריל 2023

הפשע המאורגן של אבא ספר נפלא מאת רפי דנן

 




עשינו את זה על ריצפת חדר האוכל ובין הכסאות. על הדשא עשינו את זה, ביחוד לאחר הכיסוח עשינו את זה עם כל הניחוח שנותר. עשינו את זה בתוך הכיתה, למורת רוחה של המורה רוחה...
עשינו את זה תמיד -תמיד בבית הילדים... בבית ההורים עשינו את זה עם או בלי ידיעתם. על הספות בסלון, על הכיסאות במטבח, ועל המיטות בחדר השינה.
בשדות תפוחי האדמה עשינו את זה למרות חום הקיץ.
בשמש הקופחת, על ראשינו, בגשמי הזלעפות ואפילו בשלוליות שנקוו...
אהבנו לעשות את זה, בקיצור. אהבנו להיות יחפים.
אהבנו להשאיר את הנעלים בבית ולצאת אל הדרכים ברגליים יחפות. עשינו את החיים קלים יותר לעצמינו, יחפים כל הזמן. יחפים תמיד." (מתוך הסיפור בכל מקום עשינו את זה)

פתחתי את הספר התחלתי לקרא ומהר מאוד גם התחלתי לחייך. הסיפור הראשון המצוטט כאן מעל "בכל מקום עשינו את זה" הכניס אותי ללופ של קריאה ואני מיאנתי להפסיק מתלבטת מול עצמי: האם להמשיך לקרא או "לשמור" את הספר לטיסה הקרובה. 




שלושים סיפורים קצרים, חלקם מצחיקים ומעוררי הזדהות, חלקם נוגעים ללב ועצובים וחלקם אפילו מעוררים אי­־נוחות, חברו להם יחדיו אל הקובץ הפשע המאורגן של אבא וסיפורים אחרים, שמכיל ברובו הגדול טעימות קטנות המושפעות מחוויות חייו של המחבר כיליד קיבוץ של שנות השישים ואילך. בכתיבה מושחזת, עמוקה וסוחפת שוזר המחבר אט­־אט קצוות חוטים לרקמה גדולה אחת, וברקע - הקיבוץ של פעם.

"כשכל דלתות הלול היו פתוחות, פצח בקריאות רמות ככל שאפשרו לו מיתרי קולו. הוא ניתר במקומו ושילח את זרועותיו מעלה כאחוז אמוק. אחר כך פתח בריצה מהירה, דורס תרנגולות מסכנות בדרכו, מקצה אחד של הלול עד קצהו השני. מרחק רב מאוד ומתיש. הוא עשה מרחק ומאמץ גדולים בקריאות נואשות להניסן ככל האפשר. הרי בעוד רגע יבואו המעמיסים ואז יהיה זה אבוד עבורן." (מתוך: "לחופש נולדו.")

רפי דנן כותב סיפורים כבר יותר משני עשורים, וכבר בילדותו עסק בציור ובכתיבת שירים, במסגרות שונות ולעצמו. עם זאת מעולם לא "כתב למגירה", אלא מאז ומתמיד פרסם את יצירותיו וביקש לחלוק אותן עם אחרים.

המתח באשר לשמו של הספר סיפק את סקרנותי בקריאת הסיפור "הפשע המאורגן של אבא" כשהגעתי לעמוד 63 (לא! לא יהיה כאן ספויילר !) ובאחת נרגעתי והבנתי על מה ולמה. בתוך תוכי ידעתי עד כמה נאמנים האירועים שבסיפור, למציאות. התחברתי לסיפורים כולם ממקום מאוד אישי. מצאתי עצמי מזדהה דומעת ועצובה ("האהבה הראשונה שלי"- עמוד 114) ילדותו של רפי דנן בקיבוץ וילדותי שלי במושב מקבילות לאותן שנים מה שחיזק בי את תחושת השייכות. נזכרת, מזדהה, משועשעת, עצובה ומהורהרת.
ספר מצוין. 

"הפשע המאורגן של אבא" מאת רפי דנן, ספרי ניב, לרכישה לחצו כאן או פנו לכותב 0505480237















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה