'חיים מת' הוא דרמת חבר'ה אקטואלית!
בחור מפ"ת שמעמיד פנים שהוא מפונה מהצפון כדי לגור בבית של הבחורה שהוא דלוק עליה.אחות קטנה שחיה בצל הזיכרון של אחיה הגדול שנפל בלבנון.
מתמחה למשפטים עם סינסטזיה שמרגיש הכל אבל אף אחד לא מרגיש אותו.
סטודנטית לתקשורת שמגלה שחבר שלה בגד בה דרך דפי הספר שהוא כתב.
החתיך הנצחי שחי עם חור בלב ורצון עז לנקמה.
וסטודנט לקולנוע שמקבל משימה לעשות סרט הנצחה על מישהו שכולם מנסים לשכוח.
כל הדמויות הללו ועוד נשזרים ביחד ב'חיים מת', רומן הביכורים מאת דקל אייזן. המסע המשותף של חבורה של חברים מפ"ת בשנת 2007 עם השאלה שעומדת על הפרק -
"איך עושים סרט הנצחה למישהו שהיה חרא של בן אדם?"
"בכיתה ו' נהייתי חבר של ליאור סגל, הילדה הכי יפה בכיתה. התברר בדיעבד שבני היה דלוק עליה, אבל מעולם לא סיפר לי על כך. בשלב הזה לכולם בכיתה נהיו חברות, ובני שהיה שמנמן, הפך לחסר ביטחון מכל העניין. למה לכולם יש חברות ולמה לו אין, ומה פתאום חברות, שהרי עד לפני רגע בנות היו בכלל "איכס", ולמה הפסקנו לצייר אותן כמו מפלצות עם מחושים ושיניים מחודדות וזרועות של תמנון במקום ידיים?" (מתוך פרק ראשון בספר) ומי כמוני זוכרת בערגה את מסיבות הריקודים בשישי במקלט מול ביתי הורי במושב!
בתחילת 2007 פונה אריאלה שלף לבני, ומבקשת ממנו שיביים ויצלם סרט הנצחה לרגל יום הזיכרון לזכרו של חיים, בנה, שנפל במלחמת לבנון השנייה. חבורת החברים המגובשת מהימים ההם – התפרקה זה מכבר, וכעת בני מנסה לבחון אם עצם צילומי הסרט יוכלו לשמש מעין “מכונת זמן” שתחזיר את כולם להיות יחד, לימים העליזים של פעם, לפני שהכול השתבש, ולפני שכולם התרחקו זה מזה בגלל ספר שחיים כתב.
אולי בני בכלל מנצל את הסרט הזה כדי לנקום בחיים על שמירר את חייו עוד מזמן שהיו ילדים?
חיים מת הוא רומן אינטימי שמתכתב עם הכאן והעכשיו מול העבר, עם המיקרו מול המאקרו, עם הקִדמה מול הנוסטלגיה – כשבבסיסו שאלה אחת מרכזית:
איך עושים סרט הנצחה למי שהיה חרא של בן אדם?
גם בזמן ש"חיים מת" עוסק בישראל של אחרי מלחמת לבנון השנייה, הוא עדיין ממחיש בצורה נוקבת, כואבת ולסירוגין גם שנונה ואירונית - שההיסטוריה שבה וחוזרת על עצמה.
כמי שגדלה וחיה בחברת ילדים במושב, הצלחתי כבר בדפיו הראשונים של הספר הסוחף, לחבור על החבורה הדומיננטית ולהרגיש כאילו שהייתי חלק ממנה. החברות האמיצה, המוות והפרידה, השיח אודות חללי מערכות ישראל והדרכים להנצחתם החזירו אותי לימים וזכרונות ממלחמות ששת הימים ויום הכיפורים.
יש בספר הכל. צחוק, דמע, ביקורת, אמירות בוטות והוא נטול חנופה והתייפייפות. גם באותם רגעים שרציתי להסיר אותו מידיי עד שנאלצתי להציב לעצמי יעדים מדודים עד להפסקה כדי לאפשר לתוכן לחלחל ולהתיישב לי במחשבה.
הספר אינו דומה לאף פרוזה שקראתי בעבר. ייחודו ניכר בכל שלב על פני 572 דפיו הצפופים.
חיים מת הוא יצירה חשופה ייחודית וקולחת. הספר זורם. מצחיק, עצוב, מרגש, אקטואלי ומעורר המון שאלות עכשוויות לנוכח מציאות החיים בארץ מאז השבעה באוקטובר.
דקל אייזן הוא איש הייטק, מרצה, קולנוען, תסריטאי ובמאי, יוצר סדרת האינדי המצליחה ”לא משתפים“. בין עבודה במשרה מלאה כמנהל פרויקטים לגידול שני בנים קסומים הוא משתדל בכל שנה לעשות פרויקט אומנותי אחד לפחות. זהו ספר הביכורים שלו, שהחל במקור כתסריט לסדרה שפיתח בזמן שלמד קולנוע ב“סם שפיגל“.
הספר אינו דומה לאף פרוזה שקראתי בעבר. ייחודו ניכר בכל שלב על פני 572 דפיו הצפופים.
חיים מת הוא יצירה חשופה ייחודית וקולחת. הספר זורם. מצחיק, עצוב, מרגש, אקטואלי ומעורר המון שאלות עכשוויות לנוכח מציאות החיים בארץ מאז השבעה באוקטובר.
דקל אייזן הוא איש הייטק, מרצה, קולנוען, תסריטאי ובמאי, יוצר סדרת האינדי המצליחה ”לא משתפים“. בין עבודה במשרה מלאה כמנהל פרויקטים לגידול שני בנים קסומים הוא משתדל בכל שנה לעשות פרויקט אומנותי אחד לפחות. זהו ספר הביכורים שלו, שהחל במקור כתסריט לסדרה שפיתח בזמן שלמד קולנוע ב“סם שפיגל“.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה