דפים

יום שלישי, 21 ביוני 2022

"מלאך להשאיל" רומן חוצה גבולות וזמן מאת סיון קיש

 


"הרגשתי חולה. חולה מאוד. במשך שבוע סבלתי מכאבים עזים וחולשה בכל הגוף, אך לא רציתי ללכת לרופא. בשביל מה? אני אדם בריא, וככזה, שונא ללכת לרופאים. אך הכאבים התגברו, וכשהגיע ערב חג המולד ידעתי שסוף העולם הגיע. אומנם אני יהודי ואיני חוגג את חג המולד, אבל קָאט חוגגת אותו, ואני נוהג להצטרף אליה. בכל זאת, חג המולד הוא היום היפה ביותר בשנה בניו יורק, ולהיאלץ ללכת לבית החולים דווקא בערב חג המולד כשכולם מבלים עם משפחתם ואני עם קאט היפה שלי בהמפּטוּנס, היה ממש לא פשוט עבורי בלשון המעטה, אבל הרגשתי שזהו זה - אני הולך ונגמר". (מתוך פרולוג בספר)





בימים אלו רואה אור ספרה השלישי של סיון קיש הספר "
מלאך להשאיל" בהוצאת מרום. התחברתי לספר גמעתי אותו בשקיקה ומיאנתי להגיב לכל הסחות הדעת מסביב. 
 
בערב חג המולד בשנת 2017 משתנים חייו של האומן היהודי הרוסי־אמריקני ניקיטה נתנִאל קוּזנִצוֹב לבלי הכר, בעקבות פגיעת חיידק קטלני שמשגר אותו היישר לעולם הבא.
בטרם יעבור סופית לצד השני עליו להתייצב למשפט, שנערך באולם בו הצופים הם רואים ואינם נראים. סרט תלת־ממדי המוקרן בפניו בעודו יושב ליד הפסנתר שלו, מאפשר לו לחוות שוב אירועים משמעותיים בחייו: ילדות אומללה בפנימייה בברית המועצות של שנות השבעים, הפיכתו לכוכב רוק, הסתבכות עם הקג"ב ופרידה גורלית מאהובתו שנשארה מאחור, כשערק למערב על מנת לחיות חיי הוללות ריקניים של רדיפה אחרי פרסום וממון.
כשהוא מלווה בנֵלוֹ, מלאך מוזר בעל כנף אחת שבורה, הוא מנסה לשכנע את אלוהים לתת לו הזדמנות נוספת לתקן את הטעויות שעשה במהלך חייו, ולהספיק לחזור בזמן לפני שיהיה מאוחר מדי.

סיפור האהבה של ניקיטה ואנסטסיה נגדע בשעה שניקיטה נאלץ לברוח לאמריקה כדי להציל את עורו מפני השלטון הרוסי הרודף אותו, בעודו מבטיח לה שישוב. אלא שהזמן וחייו החדשים באמריקה משכיחים ממנו את ההבטחה ומותירים את אנסטסיה מצפה ומחכה. חייה הקשים ברוסיה והבחירות שעומדות בפניה של אנסטסיה לא מטיבים עמה והגעגועים לניקיטה אינם מרפים. ביום שעומד ניקיטה למשפט הוא מבקש הזדמנות נוספת... ומה שקורה אז תוכלו גם אתם לקרא ולהיות מופתעים כמוני. 
מלאך להשאיל הוא ספר מרגש, עצוב עד דמעות וסוחף בכתיבה מסתורית שלא מאפשרת להניח את הספר מהיד. אהבתי מאד. 

"מלאך להשאיל" אינו מתיימר להיות ספר פנטזיה אם הבנתי נכון. הוא מקרב, הוא מרגש, הוא מעצבן ומותח בו זמנית. אהבתי מאד. זהו ספרה השלישי של סיון קיש, בוגרת לימודי רפואה באיטליה, שספריה הקודמים "שדות נלוזים" ו"לילה אחד בוותיקן" זכו לתשבחות רבות והפכו לרבי־מכר.

"מלאך להשאיל" מאת סיון קיש, הוצאת מרום, פרוזה מקור, 336 עמודים, לרכישה לחצו כאן















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה